בסאם ג'אבר - Wikiwand
For faster navigation, this Iframe is preloading the Wikiwand page for בסאם ג'אבר.

בסאם ג'אבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בסאם ג'אבר
بسام جابر
לידה 1950 (בן 71 בערך)
טייבה
מדינה ישראל
תקופת הפעילות 1972–הווה (כ־49 שנים)
עיסוק עיתונאי, בעל קבוצת התקשורת "פנורמה"
מעסיק רשות השידור עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים פרידה ג'אבר-בראנסי עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
טוויטר Bassamjab
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית OOjs UI icon info big.svg

בסאם ג'אבר (בערבית: بسام جابر; נולד ב-1950) הוא עיתונאי ישראלי, והבעלים של קבוצת פנורמה (בערבית: بانوراما), קבוצת התקשורת המובילה במגזר הערבי, הכוללת את העיתון "פנורמה" (בערבית: بانوراما), אתר האינטרנט והרדיו PANET (בערבית: بانيت), וערוץ הטלוויזיה הלא TV בשפה הערבית. ג'אבר נחשב לאיש תקשורת בולט במגזר הערבי במדינת ישראל ואף נבחר לרשימת "100 המשפיעים בתקשורת" של גלובס[1]. בני משפחתו ילדיו ואשתו מעורבים בעסק המשפחתי. פרידה ג'אבר בראנסי, בתו, היא העורכת הראשית והאחראית לכל קבוצת "פנורמה"[2].

קריירה מקצועית

עיתונאי

הוא עבד במשך 22 שנה, בין 1972 ל־1994 ברשות השידור במגוון תפקידים עיתונאיים, ב'קול ישראל' בערבית ובעברית. בין היתר שימש ככתב מדיני וככתב ספורט. ב־1986 פתחה אשתו של בסאם, עאידה ג'אבר, את המקומון בשפה הערבית 'פנורמה'. אשתו שכנעה אותו לעזוב את רשות השידור ולהצטרף אליה . ג'אבר הפך את המקומון לשבועון ארצי.

הקמת אתר פאנט

ב־2002, בהמשך לעבודתו עם אשתו על עיתון פנורמה וחלק מהרחבתו, הקים ג'אבר את אתר PANET, אתר חדשות ופורטל תכנים ישראלי בשפה הערבית השייך לעיתון פנורמה, המכוון לאוכלוסייה הערבית בישראל.

מאז הקמתו ב-2002 זכה האתר לפופולריות רבה בקרב ציבור הגולשים הערביים בישראל. האתר מעיד על עצמו שהוא זוכה ל-1,600,000 מבקרים ליום, כאשר מתוכם 750,000 גולשים מישראל, ומהם 13% משתמשים משתנים ליום. אתר פאנט מופיע לפי הדירוג של אלקסה, בקבוצה הראשונה המובילה של האתרים במדינת ישראל, יחד עם אתר ynet, אתר וואלה ואתרים ישראלים מובילים נוספים . על פי סקר TGI, הנערך מדי שנה, רוב האוכלסיה הערבית הגולשת באינטרנט גולשת באתר "פאנט".[דרוש מקור]

שליטה בערוץ הלא TV

בשנת 2012 נחנך ערוץ "הַלָא TV" (בערבית: هلا) – ערוץ טלוויזיה ישראלי המשדר בשפה הערבית. הערוץ החל את שידוריו ב-2012. השידורים מועברים בלוויין ובכבלים באפיק 30 של HOT ו-yes, ובשידור פתוח ולא מקודד. בשנתיים הראשונות לפעילותו היה הערוץ בקשיים כלכליים ובמאבק בין בעלי המניות הרבים שלו. הוא זכה לאחוזי צפייה נמוכים.

במרץ 2015 אישרה מועצת הכבלים והלוויין את העברת הבעלות בערוץ לג'אבר. ההחלטה על העברת השליטה התקבלה לאחר חודשים של משא ומתן מתמשך, שבסופו חתמו בעלי המניות על ההצעה שהוגשה על ידי ג'אבר, ולאחר מכן הועבר ההסכם לאישורה של מועצת הכבלים והלוויין. ג'אבר החזיק ב-95.1% מהערוץ, והשאר היה בידי ענני תקשורת[3][4].

ב-2016 השתלט ג'אבר על 100% ממניות הערוץ והשיק אותו מחדש, ומאז הערוץ משדר את שידוריו מהאולפנים בטייבה. באותה שנה היה הערוץ על סף סגירה בגלל הפסדים מצטברים של עשרות מיליונים, וגם בשל אי־עמידתו בדרישות התוכן שהתחייב להן בתנאי הרישיון שקיבל מהמדינה[5]. הערוץ לא ביצע את ההשקעה שהתחייב לה (כ-60 מיליון שקל) בתכנים של יצירה ישראלית מקורית, ומועצת והכבלים והלוויין הייתה אמורה לדון בשלילת רישיונו. לאחר שערוץ 20, המזוהה עם הימין בישראל, גם חרג מתנאי הרישיון שלו, שלפיו היה אמור להיות ערוץ מורשת ישראל ובניגוד לכך שידר בעיקר תוכניות חדשות ואקטואליה. הממשלה וחברי הכנסת מהימין התגייסו לסייע לפתור את המצב ובמהלך 2017 עברה חקיקה חפוזה ששינתה את הרגולציה על הערוצים הייעודיים ושחררה אותם בפועל כמעט מכל מחויבויות התוכן המהותיות שהיו להם. כתוצאה מכך, גם "הלא TV" שנכלל בהגדרה זו זכה להקלות מהותיות שאושרו בחקיקה, ובכך למעשה ניצל מסגירה. בשנת 2019 החל הערוץ לראשונה להיות רווחי[6].

הערות שוליים

{{bottomLinkPreText}} {{bottomLinkText}}
בסאם ג'אבר
Listen to this article