Llista de gobernantes de Méxicu

artículu de llista de Wikimedia From Wikipedia, the free encyclopedia

Llista de gobernantes de Méxicu
Remove ads

Los Gobernantes de Méxicu son quien ocuparon la titularidá del poder Executivu del país, y son al empar Xefes d'Estáu y Xefes de Gobiernu.

Thumb
Estandarte presidencial de Méxicu
Thumb
Palaciu Nacional sede del poder executivu federal

Dicha titularidá, establecióse acordies colos rexímenes adoptaos pel país a lo llargo de la so historia. En dos causes foi monárquicu, so la figura d'un Emperador de Méxicu. Mientres les repúbliques federales, el titular del Executivu foi denomináu como Presidente de los Estaos Xuníos Mexicanos. En contraste, mientres les repúbliques centrales el titular llamóse solamente como Presidente de la República, acordies cola Constitución de los Siete Lleis y les Bases Orgániques. Amás, cuando quedó vacante'l puestu, recurrióse a distintos cargos corporativos o individuales pa cubrir interinamente la xefatura del poder Executivu, por aciu rexencies, xuntes, triunviratos o xefatures provisionales.

Acordies cola Constitución vixente, esta responsabilidá recái anguaño nel Presidente de los Estaos Xuníos Mexicanos, titular del Poder Executivu Federal.[1]

La cronoloxía de los gobernantes de Méxicu ye complexa pola inestabilidá política del país mientres los primeros cincuenta y seis años de vida independiente, y mientres la segunda década (y parte de la tercera) del sieglu XX. Inclusive en cuatro momento de la so historia, esistieron al empar dos titulares del Executivu, paralelos, encabezando faiciones distintes en guerres civiles o esternes. La primera foi mientres la Guerra de Reforma en qu'había un gobiernu lliberal (baxu Benito Juárez) y otru gobiernu conservador (ente quien destaquen Zuloaga y Miguel Miramón); la segunda cuando había un gobiernu repúblicano (encabezáu por Juárez) y otru monárquicu (baxu Maximiliano I); un terceru foi al entamu del porfiriato cuando había un gobiernu revolucionariu (qu'encabezaba Porfirio Díaz) y otru llegalista (que defendía José María Iglesias); y finalmente una cuarta ocasión, cuando coesistieron los gobiernos constitucionalista (de Venustiano Carranza) y convencionalista (sosteníu por Francisco Villa y Emiliano Zapata).

Los presidentes almiten de la mesma otra clasificación, atendiendo al orixe del so mandatu. Munches fueron les variantes, complicaes poles contradicciones que confunden les diverses denominaciones. Por ello deben considerar les siguientes definiciones:[2]

  • Presidente constitucional.- Ye'l que foi electu pal cargu según los mecanismos dispuestos pola constitución vixente.
  • Presidente interín.- Ye'l designáu, por aciu el mecanismu constitucional correspondiente, pa ocupar temporalmente la presidencia n'ausencia del presidente constitucional.
  • Presidente sustitutu.- Ye'l designáu pa concluyir el mandatu constitucional atayáu por arrenunciu, incapacidá, o muerte del presidente de la República.
  • Presidente provisional.- Ye'l que transitoria y de volao ocupa la presidencia, en tantu la instancia llegal facultada escueye un presidente constitucional, interín o sustitutu.
  • Vicepresidente n'exerciciu de la presidencia.- Ye una figura establecida pola Constitución de 1824 per mediu de la cual el vicepresidente suplía les ausencies temporales o definitives del presidente constitucional; ensin qu'asumiera o se convirtiera en presidente interín, sustitutu o provisional. Exemplu: Valentín Gómez Farías en toes y cada una de les vegaes que se fixo cargu del Executivu.
  • Presidente de facto.- Ye'l qu'asume'l cargu ensin que mediara nengún mecanismu constitucional.
  • Titular del Executivu.- Ye'l qu'asume l'exerciciu del Poder Executivu ensin que medie nengún mecanismu constitucional y ensin que se-y designe como presidente so nengún tipu; col fin de poder algamar darréu'l cargu de presidente acordies colos mecanismos constitucionales. Les designaciones son variaes, por casu: Porfirio Díaz como "Xefe del Executivu" en deponiendo a Sebastián Lerdo de Tejada y Venustiano Carranza como "Primer Xefe del Executivu" en deponiendo a Victoriano Huerta y a los presidentes convencionistas.

Les siguientes llistes, amás de numberar a tolos gobernantes de la dómina independiente y dixebrales poles distintes etapes o formes de gobiernu, tamién contempla a aquelles autoridaes reconocíes pol Movimientu insurxente como responsables del mandu executivu del mesmu. A la fin d'esta llista consideraránse datos complementarios y estadístiques xenerales de quien ocuparon el cargu.

En total dende la consumación de la independencia en 1821 Méxicu tuvo:

  • 3 órganos colexaos depositarios del poder executivu (les rexencies de 1821 y 1822, el Supremu poder executivu de 1823-24 y el Triunviratu de 1829).
  • 2 Emperadores; Agustin I y Maximiliano I
  • 64 presidentes en 105 periodos de gobiernu; incluyendo los presidentes emanados del Plan de Tacubaya en 1858 (paralelos al gobiernu constitucional de Benito Juárez) y a los de la Convención d'Aguascalientes (paralelos al gobiernu, primero de facto y depués constitucional de Venustiano Carranza).[3]
    • 50 gobiernos fueron constitucionales,
    • 33 fueron interinos, 6 vicepresidentes n'exerciciu del cargu, 4 de facto, 6 provisionales y 6 sustitutos.[4]
Remove ads

Gobiernu insurxente (1810-1815)

Xeneralísimu d'América (1810-1811)

Gobiernu del qu'Hidalgo yera cabeza, con dos ministros, unu de Gracia y Xusticia y otru denomináu Secretaría d'Estáu y del Despachu. Hidalgo llexislaba como suprema autoridá. El 21 de setiembre de 1810 Hidalgo foi nomáu capitán xeneral del movimientu insurxente, cargu que tenía apareyaos (según la llexislación española) potestaes militares, pero tamién de gobiernu; Allende foi reconocíu coles mesmes como teniente xeneral. Un mes dempués, el 22 d'ochobre, Hidalgo foi nomáu como Xeneralísimu y Allende como capitán xeneral. Hidalgo ordenó la publicación de L'Espertador Americanu y expedió, el 6 d'avientu, un decretu p'abolir la esclavitú y los tributos. Hidalgo y Allende fueron prindaos el 21 de marzu de 1811, recayendo la máxima autoridá n'Ignacio López Rayón, quien entamaría darréu un gobiernu.

Más información Xeneralísimu, Periodu !Notes ...

Suprema Xunta Nacional Americana (1811-1813)

Ignacio López Rayón convocó a los líderes insurxentes pa conformar una xunta de gobiernu que foi instituyida'l 19 d'agostu de 1811 na Ciudá de Heroica Zitácuaro. Sicasí, esta xunta foi clisada polos ésitos militares de José María Morelos nel Sur. Al prinicipio trataron d'incorporalo como parte de la xunta; pero terminó siendo sustituyida pol Congresu de Chilpancingo al incorporar como diputaos a tolos sos vocales.

Más información Xunta !width=150px|Periodu !width= 50px|, Vocales ...

Congresu de Anáhuac (1813-1814)

El día 6 de payares de 1813 el Congresu de Anáhuac decretó formalmente la Independencia de l'América Septentrional.[6]

Primeramente, el 14 de setiembre de 1813, esti Congresu instalárase na ciudá de Chilpancingo y a otru día, el 15 de setiembre, escoyó a José María Morelos como Xeneralísimu de les Armes Americanes nel que, d'alcuerdu al reglamentu del mesmu Congresu, recayó'l poder Executivo insurxente.[7][8]

Más información Xeneralísimu, Periodu !Notes ...

Supremu Gobiernu Mexicanu (1814-1815)

Darréu, el 24 d'ochobre de 1814 el Congresu emitió'l Decretu Constitucional pa l'América Mexicana,[9] primer constitución mexicana, que estableció que'l poder Executivu recayería nun Supremu Gobiernu, pal cual nomó a trés vocales: José María Liceaga, José María Cos y José María Morelos. Esti cuerpu trabayó hasta que Morelos foi prindáu poles tropes realistes el 5 de payares de 1815. Los restos del Congresu trataron de da-y continuidá al gobiernu insurxente nomando a Ignacio Alas como miembru del Supremu Gobiernu, pero'l xeneral Manuel Mier y Terán eslleir finalmente'l 15 d'avientu de 1815.[10]

Más información Triunviratu !width=150px|Periodu !width= 50px|, Vocales ...
Remove ads

Primer Imperiu (1821-1823)

A otru día de la entrada del Exércitu Trigarante a la ciudá de Méxicu, instalóse'l 28 de setiembre de 1821 la Xunta Provisional Gubernativa compuesta por 34 persones la cual, dempués de decretar el Acta d'Independencia del Imperiu Mexicanu, decidió estremar los poderes del nuevu imperiu. D'esta manera, la xunta asignó les xeres del poder Llexislativu y nomó una rexencia en quien depositaría los poder Executivo compuesta por Agustín de Iturbide como presidente; Juan O'Donojú como primer rexente; y Manuel de la Bárcena, José Isidro Yáñez y Manuel Velázquez de León como 2°, 3° y 4° rexentes, respeutivamente; quedando asina peracabada la Independencia de Méxicu.

Rexencies (1821-1822)

Más información Rexencia !width=150px|Periodu !width= 50px|, Miembru !Notes ...

Emperador (1822-1823)

Más información Emperador, Periodu !width=50px ...
Remove ads

Gobiernu provisional (1823-1824)

Tres l'abdicación del emperador Agustín de Iturbide, el Congresu Constituyente formó un gobiernu provisional depositáu en trés persones (un triunviratu); pero como dellos de los nomaos nun taben na capital, nomáronse suplentes pa ocupar los sos llugares interinamente. Esti cuerpu colexáu tenía una presidencia rotativa ente los sos miembros cada mes.

Más información Triunviratu !width=150px|Periodu !width= 50px|, Individuu !Notes ...

Primer República Federal (1824-1836)

Col Acta Constitutiva de 1824 constituyóse la Primer República Federal y cola Constitución de 1824 depositóse'l poder Executivo nun individuu, denomináu Presidente de los Estaos Xuníos Mexicanos; quien sería sustituyíu nes sos ausencies por un vicepresidente.

Más información Presidente, Númberu ...
Remove ads

República Centralista (1836-1846)

Les Lleis Constitucionales o Constitución de los Siete Lleis decretar ente 1835 y 1836, que establecen la República de Méxicu, so un réxime unitariu o central.

Más información Presidente !width=40px|Númberu !width=150px|Estáu d'orixe !width=150px|Periodu !width=150px ...
Remove ads

Segunda República Federal (1846-1853)

Méxicu adoptó la forma de gobiernu federal nel contestu de la Intervención Norteamericana en Méxicu. Mientres esti periodu'l país perdió más de la metá del so territoriu. Al términu de la guerra, siguieron los conflictos ente lliberales y conservadores. El periodu conclúi cola ascensión d'Antonio López de Santa Anna a la presidencia, cargu qu'exerció con traces dictatoriales.

Más información Presidente, Númberu ...

Dictadura (1853-1855)

La última estancia de Santa Anna na presidencia de Méxicu tuvo marcada polos enclinos dictatoriales con qu'exerció'l poder. Nesta ocasión, Santa Anna fíxose llamar La so Alteza Serenísima y restauró les Siete Ley centralistes.

Más información Presidente, Númberu ...
Remove ads

La Reforma (1855-1867)

El periodu de la Reforma ta marcáu polos conflictos por aciu los cualos los lliberales impunxéronse sobre los conservadores del sieglu XIX. Esta abarca la Revolución d'Ayutla, que llevó a la so conclusión la dictadura de Santa Anna; la Guerra de Reforma, la instauración del Segundu Imperiu Mexicanu y la resistencia republicana encabezada por Benito Juárez.

Más información Presidente, Númberu ...

Presidente reconocíu polos lliberales mientres la Guerra de Reforma

Más información Presidente, Númberu ...

Presidentes reconocíos polos conservadores mientres la Guerra de Reforma

El Plan de Tacubaya proclamáu polos conservadores contra'l gobiernu lliberal foi sofitáu en primer instancia pol presidente Ignacio Comonfort. Sicasí, los conservadores nun vieron con bonos güeyos que'l presidente caltuviera negociaciones paraleles colos lliberales y desconocer el 11 de xineru de 1858. So la Constitución de 1857, na que se suprimió'l cargu de vicepresidente, el Presidente de la Suprema Corte de Xusticia tenía d'ocupar la presidencia interina del país. D'esta miente, Benito Juárez llegó a la presidencia ensin votación popular. Como'l Plan de Tacubaya desconocía la Constitución de 1857, los conservadores nomaron presidentes interinos. Nel marcu de la guerra, el gobiernu juarista abandonó la Ciudá de Méxicu y los conservadores establecer na capital.

Más información Presidente, Númberu ...

Los conservadores fueron ganaos definitivamente na Batalla de Calpulalpan el 22 d'avientu de 1860, y el 1 de xineru de 1861 los lliberales recuperaron la capital. Los remanentes de les milicies conservadores siguieron combatiendo mientres parte de 1861.

Remove ads

Xunta Cimera de Gobiernu

Xunta Superior de Gobiernu, conocida como “Los Notables” o “Xunta de los 35”[45]

Más información Periodu !width= 50px|, Miembru !Notes ...

Segundu Imperiu Mexicanu (1863-1867)

En 1863 los conservadores decidieron unviar una representación a Europa pa ufiertar la corona del Imperiu Mexicanu a Maximiliano d'Habsburgu, archiduque d'Austria. Tres delles negociaciones, Maximiliano y la so esposa Carlota de Bélxica aceptaron la ufierta y viaxaron a Méxicu. El segundu Imperiu Mexicanu duró de 1863 a 1867, y foi sosteníu pol exércitu conservador mexicanu y l'exércitu francés con lexones voluntaries d'Austria-Hungría y Bélxica.

Rexencia (1863-1864)

Más información Rexencia !width=150px|Periodu !width= 50px|, Miembru !Notes ...

Emperador (1864-1867)

Más información Emperador, Periodu !width=50px ...

República Restaurada (1867-1876)

Tres l'ayuda militar de los Estaos Xuníos, el presidente d'Estaos Xuníos Andrew Johnson sofitó a Benito Juárez con táctiques Militares y armamentu, amás d'amenaciar a los gobiernos europeos d'una posible invasión estauxunidense so la Doctrina Monroe, el presidente lliberal Benito Juárez llogró la restauración de la república dempués de la retirada del exércitu francés y el fusilamiento del emperador Maximiliano y de conservadores mexicanos como Miguel Miramón y Tomás Mejía.

Más información Presidente !width=40px|Númberu !width=150px|Estáu d'orixe !width=150px|Periodu !width=150px ...
Remove ads

Porfiriato (1876-1911)

Más información Presidente !width=40px|Númberu !width=150px|Estáu d'orixe !width=150px|Periodu !width=150px ...
Remove ads

Revolución (1911-1928)

Más información Presidente, Númberu ...

Maximato (1928-1934)

Más información Presidente !width=40px|Númberu !width=150px|Estáu d'orixe !width=150px|Periodu !width=150px ...

Presidencies sexenales (Dende 1934)

Más información Presidente, Númberu ...

Datos complementarios

Thumb
Escudu de la Ciudá de Méxicu; la entidá d'orixe de la mayor cantidá de gobernantes

Gobernantes per llugar orixe

Evidentemente, Maximiliano I d'Habsburgu ye l'únicu Xefe d'Estáu y de Gobiernu que nun nació nel territoriu nacional (n. en Viena, Imperiu Austriacu). Salvo esa notable esceición y amás del casu del emperador Agustín I (n. en Valladolid, Intendencia de Valladolid), tolos gobernantes nacieron nel actual territoriu mexicanu; los 64 presidentes nacieron en 18 entidaes distintes.

Sobresal el fechu de que nunca hubo unu nacíu en dalgún de los antiguos territorios qu'integraron el país, esto ye, los territorios perdíos na Guerra contra Estaos Xuníos (California, Arizona, Nuevu Méxicu, Texas, Nevada y Utah) o nes provincies de Centroamérica mientres l'Imperiu d'Agustín de Iturbide (Guatemala, Hondures, El Salvador, Nicaragua y Costa Rica).

La Ciudá de Méxicu ye la entidá d'orixe de la mayor cantidá de mandatarios na historia con 13. Pela cueta nengún ciudadanu orixinariu d'Aguascalientes, Baxa California, Baxa California Sur, Chiapas, Chihuahua, Guerrero, Hidalgo, Morelos, Nayarit, Quintana Roo, Sinaloa, Tabasco, Tlaxcala y Yucatán algamaron la presidencia de la república.

Tomando en cuenta'l criteriu de temporalidá que rixe sobre los datos históricos, tienen de considerase los siguientes casos:

-Vicente Guerrero, Nicolás Bravo y Juan Álvarez, nacieron en zones que corresponderíen anguaño al Estáu de Guerrero creáu hasta 1849, polo qu'oficialmente nacieron na Intendencia de Méxicu, por cuenta de ello inclúyense na cifra de dicha entidá.

-Procede'l mesmu casu con Pedro María Anaya quien nació nun área que güei ye parte d'Hidalgo, creáu en 1869, polo qu'oficialmente nació na Intendencia de Méxicu y amiéstase nel númberu de dicha entidá.

-Similar situación aplica en José María Bocanegra nacíu oficialmente nuna llocalidá qu'anguaño esta nel territoriu d'Aguascalientes, creáu en 1857, polo que formalmente nació na intendencia de Zacatecas.[102]

Númberos per entidá

Gobernantes per grupu o partíu políticu

Thumb
Lucas Alamán fundador del Partíu Conservador.
Thumb
José María Luis Mora, precursor del Partíu Lliberal.

Antecedentes

Resulta inexactu históricamente y ambiguu plantegar un llistáu sobre la pertenencia a partíos políticos de los presidentes de Méxicu nos primeros trenta años de vida independiente. Primero porque la estructura, funciones y composición de dichos institutos políticos como los conocemos anguaño, nun esistieron sinón hasta'l sieglu XX; y segundu, les carauterístiques de los primeros grupos denominaos "partíos" nel sieglu XIX nun funcionar como tal sinón hasta la segunda metá de dicha centuria.

La llexislación mexicana en materia eleutoral mientres la primer metá del sieglu XIX, non solo nun fala de partíos, sinón que nun yeren necesarios, yá que los cargos d'eleición popular direuta en conceyos, distritos y estaos nun riquir de nengún tipu de pertenencia, afiliación o sofitu corporativu. Amás, nos métodos d'eleición de la presidencia de la república, que fueron: per mediu de la mayoría de llexislatures estatales (Constitución de 1824), polos integrantes de los poderes de la Unión (Siete Ley y Bases orgániques) y Colexu Eleutoral (Constitución de 1857), volvíase intrescendente la presencia de grupos políticos nacionales cohesionados y entamaos (como un partíu). En concencia habría qu'añader les complexidaes de fundir grupos políticos nun país tan estensu y constantemente sopelexáu por guerres internes y esternes.

Sicasí nuna dómina na qu'apenes se desenvolvíen los primeros métodos de participación ciudadana, si foi facederu, principalmente na Ciudá de Méxicu, la integración de grupos políticos que compartíen idees y proyeutos, entamaos a manera d'asociaciones, ensin estructura, estatutos o lideralgos corporativos. Y que la so función yera más la de sofitar a líderes militares y políticos que pudieren aspirar al poder públicu, y llevar con ellos les idees del so gremiu. Les primer agrupaciones, a les que tuvieron venceyaos los mandatarios (tres l'establecimientu de la república) fueron les logias masóniques; per un sitiu la del ritu escocés d'enclín lliberal y del otru la del ritu yorkino d'enclín conservador. Darréu estos convertiríense en federalistes y centralistes respeutivamente; finalmente na década de 1850 constituyéronse como Partíu Lliberal y Partíu Conservador, los primeres de la historia de Méxicu.

Sicasí, entá cuando les nueves llexislaciones crearon les figures de los partíos políticos pa entamar y facilitar la participación ciudadana, nunca foi requisitu constitucional p'aportar a este o dalgún otru puestu. Por ello dellos gobernantes pueden ser enmarcaos ensin filiación partidista, incluyendo con ellos a dambos Emperadores, magar Iturbide yera d'enclín conservador y Maximiliano lliberal, nunca pertenecieron a un grupu políticu.[103][104][105][106][107][108][109]

Considerancies

  • Antonio López de Santa Anna nunca tuvo xuntáu formalmente a nengún grupu políticu; yera común que les sos constantes entraes y salíes a la presidencia tuvieren sofitaes por unu o otru grupu (federalistes y centralistes; lliberales y conservadores), amás d'oldear les sos formes de gobernar col réxime vixente, yá fuera la República Central o Federal. Polo cual asígnase-y na llista con aquel grupu que lu impulsó en particular, per caúnu de los sos ingresos a la primer maxistratura.[22]
  • Emilio Portes Gil asumió la presidencia de la república de forma interina'l 1 d'avientu de 1928, tres meses antes de la fundación del Partíu Nacional Revolucionariu; magar el mesmu Porte Gil participó de la formación del organismu y afilióse al, sol criteriu de temporalidá, nun aportó a la presidencia por dichu partíu. Anque n'estrictu sentíu tampoco per mediu del gobernante Partíu Llaborista Mexicanu (quien lo propunxo, siendo secretariu de Gobernación de Plutarco Elías Calles), una y bones el declarábase independiente. Sicasí asítiase-y nel partíu gobernante, pos del tenía de venir el presidente interín d'alcuerdu a la constitución.[110]
  • Un gran númberu de partíos políticos locales, rexonales y agrupaciones polítiques nacionales sofitaron la candidatura de Plutarco Elías Calles, sicasí al nun tar reglamentada o oficializada como coalición, na práutica solo foi electu pol Partíu Llaborista Mexicanu.[111][112]
  • Ente 1958 y 1982 los denominaos partíos satélite (Partíu Nacionalista Mexicanu, Partíu Popular, Partíu Auténticu de la Revolución Mexicana y Partíu Popular Socialista) postularon a los mesmos candidatos que'l PRI; al nun ser formalmente coaliciones y yá que la llei eleutoral solo contemplaba los votos del partíu ganador, en realidá nunca aportaron al poder.[113]
  • El Partíu Verde Ecoloxista de Méxicu integró coaliciones eleutorales formales col Partíu Aición Nacional nes eleiciones de 2000 con Vicente Fox y en 2012 col PRI sofitando a Enrique Peña Nieto; llogró'l trunfu en dambes ocasiones. Por llei les coaliciones eleutorales nun son nos fechos coaliciones de gobiernu, polo que, anque foi respaldu'l primer añu del gobiernu foxista y ser del sexeniu de Peña Nieto, nun ye un partíu n'exerciciu del poder.
  • Siete presidentes nun pertenecíen o taben venceyaos a nengún grupu políticu formalmente, al llegar al poder: Guadalupe Victoria, Francisco León de la Barra, Victoriano Huerta, Francisco S. Carvajal, Eulalio Gutiérrez, Roque González Garza y Francisco Lagos Cházaro.
  • A partir del so tercer y definitivu ingresu a la presidencia en 1884, y les sos socesives reeleiciones, Porfirio Díaz yera sofitáu por grupos políticos, anque denominaos "partíos", yeren transitorios, solo participaben na eleición sofitando a Díaz y nun operaben más allá de la xornada eleutoral, polo que nun se puede dicir, que na práutica, exerciera'l poder dalgún partíu nel Porfiriato.[114]

Númberos per partíu políticu

  • Partíu Lliberal: 16 Presidentes
  • Partíu Conservador: 16 Presidentes
  • Partíu Revolucionariu Institucional: 14 Presidentes
  • Ensin grupu: 7 Presidentes
  • Partíu Llaborista Mexicanu: 3 Presidentes
  • Partíu Constitucional Progresista: 2 Presidentes
  • Partíu Lliberal Constitucionalista: 2 Presidentes
  • Partíu Aición Nacional: 2 Presidentes
  • Partíu Republicanu Progresista: 1 Presidente Nun

s'inclúi a Santa Anna nos númberos de Lliberales y Conservadores polo señalao nel primer párrafu de les considerancies.

Nacencies

Gobernantes finaos o asesinaos mientres el so mandatu

Solo 3 mandatarios mexicanos finaron nel exerciciu del cargu, amás de tres caso de expresidentes que merecen una mención estreme:

  • Maximiliano I foi fusiláu'l 19 de xunu de 1867, depués del trunfu del bandu republicanu sobre les tropes imperiales y el so consecuente aprehensión en Santiago de Querétaro, estos darréu condergaríen a muerte al emperador y executar nesa llocalidá nel Cuetu de les Campanes.
  • Venustiano Carranza foi l'únicu Presidente de Méxicu que foi asesináu mientres ocupaba'l cargu. Esto asocedió en Tlaxcalantongo, Puebla, acribilláu poles tropes del Xeneral Rodolfo Herrero, nel cursu de la rebelión obregonista, la madrugada del 21 de mayu de 1920 mientres dormía nun jacal.
  • Benito Juárez foi l'únicu Presidente de Méxicu que finó de causes naturales mientres el so mandatu, por causa d'anxina de pechu el 18 de xunetu de 1872 en Palaciu Nacional.

Trayeutoria previa

Antes d'ocupar dalguna de les xefatures del estáu mexicanu, dellos de los mandatarios desenvolvieron actividaes o protagonizaron acontecimientos de relevancia na vida pública de la historia mexicana. Destaquen principalmente pola trescendencia histórica de los sos actos Agustín de Iturbide y Vicente Guerrero, que'l so pactu selláu nel Plan d'Iguala peracabó la Independencia; xunto con ellos, fueron participantes bien activos del movimientu independentista, los tamién insurxentes Guadalupe Victoria, Nicolas Bravo y Juan Álvarez.

Antes d'aceptar el tronu mexicanu, Maximiliano d'Habsburgu yera segundu na llinia de socesión al tronu del Imperiu Austriacu, posición a la qu'arrenunciaba al aceptar la corona mexicana. Sobresalen los casos de trés futuros presidentes que fueron protagonistes en batalles contra invasores estranxeros y a cada unu redituó reconocencia popular: Santa Anna (Batalla de Tampico (1829), Miguel Miramón (Batalla de Chapultepec) y Porfirio Díaz (Toma de Puebla (1867)). Finalmente, trés de los principales líderes de la Revolución algamaron la presidencia: Francisco I. Madero, Venustiano Carranza y Alvaro Obregón.

Nel rubro de los cargos públicos, y ensin contemplar el darréu anterior a la presidencia; ventiocho presidentes fueron gobernadores de dalgún estáu, ente ellos sobresalen los casos de Venustiano Carranza y Eulalio Gutiérrez, por ser los únicos que tamién fueron alcaldes, y polo tanto los primeres qu'ocuparon el poder executivo de los trés niveles de gobiernu (municipal, estatal y federal), cola particularidá de que Carranza llegó a los trés puestos por eleición popular.

Solo cinco de los presidentes (Victoria, Bravo, Ruiz Cortines, Díaz Ordaz y Fox) fueron primeramente diputaos, y solo Díaz Ordaz tamién fuera Senador, mesmu cargu qu'ocupó López Mateos. Y salvo aquel presidentes de la suprema corte, que por ministeriu de llei exercieron la presidencia de la república, nunca un miembru del poder xudicial llegó a la primer maxistratura. En cuantes que nel gabinete presidencial seis futuros presidentes habíen desempañado parte de la so carrera.[117]

Cargu anterior inmediatu

L'actual constitución prohibe l'exerciciu de cualquier cargu públicu, a lo menos seis meses antes de la eleición. Condición que nun esistió en nengún de los antiguos rexímenes constitucionales, polo qu'en dellos casos el mandatariu dixebrar del cargu que desempeñaba un curtiu tiempu antes d'asumir l'executivu. Nesti estremáu la principal considerancia ye dixebrar a aquel presidentes emerxentes (sustitutos, interinos y provisionales) que los sos cargos correspondíen al que, por mandatu de llei, cubría l'ausencia del presidente titular; y aquellos qu'electos constitucionalmente, teníen otru cargo antes de tomar posesión.

  • Nel primer casu; seis veces el vicepresidente (Gómez Farías 5 y Bustamante), cuatro veces el presidente del Conseyu d'Estáu (el cuartu poder so los rexímenes centralistes: Bravo 2 y Enrío 2), dos causes el secretariu de Guerra o Defensa (Barragán y Rodríguez), una'l secretariu de Xusticia (Corro), seis causes el presidente de la Suprema Corte (De la Peña 2, Ceballos, Juárez, Lerdo y Iglesias), tres veces el secretariu de Rellaciones Esteriores (Bocanegra, Lascuráin y Carvajal), una'l secretariu de Facienda (F.J. Echeverría), una vegada un diputáu (Bravo), una'l secretariu de Gobernación (Portes Gil) y cuatro gobernador (Sonora: De la Huerta, Ciudá de Méxicu: Carrera y Rómulo Díaz de la Vega, Estáu de Méxicu: Múzquiz) sustituyeron de forma emerxente al presidente titular. El restu de los mandatarios transitorios o temporales nun teníen nengún cargu, na mayoría de los casos por que tomaben el poder por efeutu d'un golpe d'estáu o rebelión.
  • Nel segundu casu, el de los electos constitucionalmente, y omitiendo a los que yeren presidentes transitorios antes de ser titulares: cuatro veces el secretariu de Guerra o Defensa (Aresta, González, Lázaro Cárdenas del Río Cárdenas y Ávila Camacho), cinco causes el secretariu de Gobernación (Calles, Alemán, Ruiz Cortines, Díaz Ordaz y Echeverría), dos el secretariu de Programación y presupuestu (De la Madrid y Salinas), una vegada los secretarios de Trabayu (López Mateos), Facienda (López Portillo) y Enerxía (Calderón), dos gobernadores (Guanajuato-Fox y Estáu de Méxicu - Peña Nieto) y un embaxador (en Brasil - Ortiz Rubio) fueron electos de manera constitucional. Los demás nun ostentaben nengún cargu públicu al momentu de postulase, ser electu o llegar al cargu.[118]

Nel casu de los emperadores:

  • Agustín de Iturbide antes d'asumir el tronu yera presidente de la rexencia qu'exercía los poder executivo.
  • Maximiliano d'Habsburgu nun ocupaba nengún cargu al momentu que-y foi ufiertáu'l tronu, sicasí primeramente foi Virréi de Lombardia-Venecia (1857-1859).

Formación y ocupación

Thumb
Escudu de la UNAM. De les sos antecesores y facultaes surdió la mayor cantidá de gobernantes.

La convulsa historia mexicana marcada por guerres internes y esternes, vuelve un elementu carauterísticu, el que más de la metá de tolos sos gobernantes (emperadores y presidentes) fueren militares en dalgún momentu de la so vida; en total 34 de los 66 personaxes que detentaron el poder executivo participaron como elementos de les fuercies armaes. Anque ye precisu matizar los siguientes aspeutos; que solo 25 d'ellos tuvieron dafechu dedicaos a la carrera militar (alternada cola política de xacíu); y de estos, solo 23 tuvieron una formación académica dafechu militar. En concencia ye precisu señalar que la formación militar, especialmente la del sieglu XIX, nun yera ayena a otres esferes públiques, pos la educación en planteles militares incluyía cuestiones como humanidaes, alministración pública y otres asignatures que complementaben un eventual serviciu públicu. Tou ello en gran midida porque la educación postcolonial taba en manes del cleru y l'exércitu. El postreru presidente con formación militar foi Manuel Ávila Camacho; en cuantes que'l primer presidente con formación dafechu civil foi José María Bocanegra.

La carrera de lleis y l'abogacía son la carrera y oficiu más común ente los distintos gobernantes del país. Les distintes carreres que cursaron los gobernantes son contadoría, xurisprudencia, economía, agricultura, inxeniería en topografía, medicina y pedagoxía. Ensin considerar los posgrados realizaos, la UNAM (y les sos antecesores o filiales), ye la escuela de la que egresaron la mayor cantidá de gobernantes, nueve en total.

En concencia apaecen tamién aquellos gobernantes nacíos en círculos sociales que priorizaben la educación privada que formaba p'actividaes de tipu familiar como alministrar faciendes o negocios, bien común nos sieglos XVIII y XIX. Nesti rubro sobresal la formación recibida por Maximiliano d'Habsburgu, quien como tolos herederos a un tronu, son formaos como eventuales gobernantes, esto ye, n'árees dedicaes al exerciciu del poder políticu.

Más allá de les carreres estudiaes, los oficios o oficios variaron, apurriendo casos de quien fueron hacendados, empresarios, escritores, historiadores, arrieros, catedráticos, maestros y rectores.[119]

Postgobierno

La influencia exercida pol ex-presidente Plutarco Elías Calles sobre los presidentes Emilio Portes Gil, Pascual Ortiz Rubio y Abelardo L. Rodríguez, nun periodu denomináu como Maximato, y el consecuente enfrentamientu con Lázaro Cárdenas; llevó a replantegar el papel de los antiguos gobernantes pa evitar conflictos socesorios y sostener el papel de máxima autoridá del titular del executivu. Por ello, anque n'apariencia'l papel de los expresidentes paeciera ser d'alloñamientu y retiru, esto solo asocedió na dómina d'hexemonía del PRI. Yá que yera común dende'l sieglu XIX que los ex gobernantes siguieren desempañando roles activos na vida pública.

Ocho expresidentes fueron gobernadores (Victoria, Anaya, Bravo, Díaz de la Vega, Comonfort, González, León de la Barra y L. Rodríguez), siete fueron parte del Congresu de la Unión (cinco diputaos y dos senadores), José María Bocanegra foi presidente de la Suprema Corte, amás de secretariu de Gobernación y Facienda; xunto con él, cuatro más volvieron al poder executivu, pero como secretarios d'estáu (De la Huerta, Calles, Porte Gil, y Cárdenas). Dos más fueron embaxadores (Díaz Ordaz y Echeverría) y otros dos (Alemán y De la Madrid) encabezaron dependencies federales por mandatu presidencial. Mención estreme para Valentín Gómez Farías, quien presidió'l congresu constituyente que promulgó la Constitución de 1857, recordando que nes sos curties presidencies impulsó les primeres llexislaciones lliberales, antecedentes de les Lleis de Reforma.[120]

Fallecimientu

  • De tolos presidentes, siete morrieron fora del país: Mariano Aresta en Alta Mar en 1855; Juan Bautista Ceballos en París en 1859; Sebastián Lerdo de Tejada en Nueva York en 1889; Porfirio Díaz en París, en 1915; Francisco León De la Barra en Biarritz, Francia, en 1939; Victoriano Huerta n'El Paso, en 1916 y Abelardo L. Rodríguez en La Jolla, California, en 1967.
  • L'ex-presidente que más tiempu tuvo de vida pospresidencial foi Emilio Portes Gil, quien morrió'l 10 d'avientu de 1978; 48 años, 10 meses y 5 díes dempués de terminar el so mandatu (el 5 de febreru de 1930).
  • L'ex-presidente, yá fináu, más llonxevu de la historia foi Pedro Lascuráin, quien morrió'l 21 de xunetu de 1952; a los 96 años y 70 díes d'edá (nació'l 12 de mayu de 1856).[121]

Llugar de sepultura

Coesistencia de gobernantes y exgobernantes

  • El primer gobernante del Méxicu independiente, l'Emperador Agustín de Iturbide abdicó al tronu'l 19 de marzu de 1823, y foi fusiláu'l 19 de xunetu de 1824, casi tres meses primero que Guadalupe Victoria tomara posesión como Presidente; polo cual, esti postreru, foi'l primer mandatariu que nun coesistió con nengún ex gobernante.
  • Esta situación, la d'un gobernante titular que nun tuviera nengún antecesor vivu, solo producióse de nuevu a partir del 11 de febreru de 1898 cola muerte de Félix María Zuloaga. Nesi momentu al presidente Porfirio Díaz nun-y sobrevivía nengún predecesor; inclusive mientres el so llargu mandatu morrieren Rómulo Díaz de la Vega, Sebastián Lerdo de Tejada, José María Iglesias, Manuel González y Juan N. Méndez. Caltuvo dicha condición hasta'l so arrenunciu'l 25 de mayu de 1911.

Expresidentes vivos

Edaes

Salvo la constitución de les Siete Ley, tolos rexímenes constitucionales, establecíen como edá mínima p'aspirar al cargu la de trenta y cinco años, la mentada carta magna del gobiernu conservador allugar en 40. Sicasí los cuatro gobernantes más nuevos de la historia, teníen una edá menor por cuenta de distintes circunstancies. El mandatariu mexicanu más nuevu de la historia Miguel Miramón tenía 27 años, 4 meses y 4 díes d'edá cuando l'asumió'l poder el 2 de febreru de 1859; pudo aportar a ella ante'l desconocimientu de la vixente Constitución de 1857, una y bones el documentu que regia al gobiernu conservador, el Plan de Tacubaya nun especificaba nenguna edá.

Tal que funcionen los sistemes de gobiernu monárquicos, que nun piden, nin especifiquen edá p'aportar al tronu, resulta natural que Maximiliano I aportara al a los 31 años. Finalmente nos casos de Roque González Garza (29 años) y Eulalio Gutiérrez Ortiz (33 años) fueron mandatarios so les normes de la Convención d'Aguascalientes que nun especificaron edaes pa la designación como presidente interín. Fora d'esos casos escepcionales, el presidente electu constitucionalmente más nuevu de la historia foi Francisco I. Madero, que tenía 38 años y siete díes d'edá al momentu de tomar posesión.

Nel estremu contrariu, el de más d'edá, hai dos casos sobresalientes. José Ignacio Pavón foi'l presidente de mayor edá al momentu de tomar posesión del cargu, por culpa de que el 13 d'agostu de 1860 tenía 69 años y dos díes d'edá. Sicasí nun ye'l de mayor edá qu'ocupó'l poder executivo, dicha condición pertenez-y a Porfirio Diaz, que na so postrera toma de posesión el 1°d'avientu de 1910 tenía 80 años, 2 meses y 16 díes (lo que lo convierte tamién nel de mayor edá electu constitucionalmente); y al momentu d'abandonar la presidencia'l 25 de mayu de 1911 tenía 80 años, 8 meses y 10 díes.[122]

Eleición

Acordies colos sistemes d'eleición presidencial establecíos polos distintos rexímenes constitucionales, y omitiendo los casos de los emperadores Agustín de Iturbide y Maximiliano d'Habsburgu, solo 31 de los 64 mandatarios so la denominación de presidentes, fueron electos constitucionalmente:

Les reeleiciones tuvieron dexaes por toles cartes magnas, hasta la reforma constitucional de 1933 que les prohibió definitivamente.

Mayor cantidá de vegaes electu constitucionalmente

Más vegaes ocupando la presidencia de la república

  • De los dolce que repitieron nel cargu, solo Antonio López de Santa Anna, Porfirio Díaz y Benito Juárez fueron reelectos n'eleiciones formales.
  • Antonio López de Santa Anna foi nomáu como presidente (titular o interín) solo en cinco causes; sicasí, ocupó la maxistratura en 11 ocasiones distintes por cuenta de que tornaba al cargu tres les llicencies daes pol Congresu. Sicasí lo anterior, si súmase'l tiempu efectivu en qu'ocupó'l cargu de presidente, ye pocu más de 5 años.

Cúntense les ocasiones executaes yá seya de manera constitucional, interina, provisional o como sustitutu:

Tiempu nel poder

Les constituciones de 1824 y 1857 establecieron el periodu de cuatro años pal cargu de presidente, como se mento con anterioridá, el de Guadalupe Victoria foi más llargu (cinco meses más) al unificase col so mandatu del Supremu Poder Executivu qu'había fungido como ente executivu provisional. So esi formatu de duración, solo el, Benito Juárez, Manuel González y Porfirio Díaz completar; Sicasí tamién Juárez recibió una prórroga pal final del so primer mandatu (1861-1865), estensión que duraría hasta'l trunfu de la república sobre l'imperiu y l'eventual convocatoria d'eleiciones (1867).

Los dos rexímenes constitucionales conservadores (Siete Ley en 1836 y Bases Orgániques en 1843), afitaron n'ocho y cinco años los periodos de duración del cargu, respeutivamente; Sicasí, solo unu per cada formatu foi electu para dichos ralos, Bustamante por ocho y Santa Anna por cinco, y nengún completó'l periodu.

La constitución de 1917 tamién estableció los cuatro años como periodu de duración; la reforma constitucional de 1927 modificar y allugó en seis años a partir del periodu 1928-1934. Álvaro Obregón fuera electu orixinalmente para dichu ralu, depués de la so muerte antes de tomar posesión, Emilio Portes Gil convocó a eleiciones pa un periodu nuevu (1930-1936), pero col arrenunciu del escoyíu Pascual Ortiz Rubio pa esi periodu, un nuevu presidente interín, Abelardo L. Rodríguez, convoco a eleiciones pa un mandatu nuevu (1934-1940).

La inestabilidá d'amplios momentos de la historia mexicana dexó duraciones bien curties nos periodos presidenciales, en gran midida por tratar se de mandatarios transitorios o temporales. El de menor duración, Pedro Lascuráin permaneció 45 minutos nel poder el 19 de febreru de 1913, namái pa dexar el trespasu llegal del poder al golpista Victoriano Huerta, nomándolo secretariu de Gobernación, por qu'al empar, l'arrenunciara y esto volviera al dictador el so eventual socesor.

Nel otru estremu, les reeleiciones dexaron a Juárez y Díaz superar cualquier rexistru de periodos continuos o acumulaos. Primero que ellos, los 4 años, cinco meses y 21 díes continuos de Guadalupe Victoria; y los 6 años, nueve meses y catorce díes acumulaos (en tres periodos) d'Anastasio Bustamante yeren les mayores cifres de tiempu pal xefe del executivu. La inestabilidá en concencia algamó a los únicos periodos de gobiernu con duración vitalicia, los de los emperadores Agustín I (nueve meses y ventiséis díes) y Maximiliano I (trés años, dos meses y nueve díes).[124]

Ente 1824 y 1872 solo 2 presidentes completaron los sos periodos constitucionales: Guadalupe Victoria y Benito Juárez (el so últimu periodu nun foi completáu por cuenta del so fallecimientu). D'últimes, y hasta l'actualidá solo 19 presidentes concluyeron el periodu constitucional pal que fueron electos, xunto colos 2 yá mentaos: Manuel González, Porfirio Díaz (l'últimu periodu nun lo concluyó por arrenunciu), Álvaro Obregón, Plutarco Elías Calles, Lázaro Cárdenas, Manuel Ávila Camacho, Miguel Alemán Valdés, Adolfo Ruiz Cortines, Adolfo López Mateos, Gustavo Díaz Ordaz, Luis Echeverría, José López Portillo, Miguel De la Madrid, Carlos Salinas, Ernesto Zedillo, Vicente Fox y Felipe Calderón.

Mayor tiempu continuu nel poder

Mayor tiempu acumuláu nel poder

  • Porfirio Díaz 30 años, 3 meses y 20 díes (1876, 1877-1880 y de 1884-1911)

Menor tiempu continuu nel poder

Presidencia vacante o acéfala

A pesar de la inestabilidá que quitó nel sieglu XIX en Méxicu, solo nuna ocasión en dicha centuria produció un periodu de baleró de poder na xefatura del executivu:

  • 20 de marzu-30 de marzu de 1823; depués de l'abdicación del Emperador de Méxicu Agustín I, el congresu constituyente tardientu diez díes en conformar un órganu colexáu que s'encargara de les funciones executives del gobiernu. El 31 de marzu estableció'l Supremu Poder executivu.

Nel restu de la centuria, el Triunviratu de 1829, los mecanismos de sustitución inmediata y les presidencies de facto de Rómulo Díaz de la Vega y Porfirio Díaz evitaron la acefalía del gobiernu en momentos d'emerxencia o cambéu súbitu.

Sicasí les remortines de la Revolución mexicana producieron un episodiu de baleró del poder executivu:

  • 22 de mayu-31 de mayu de 1920; depués del asesinatu del presidente Venustiano Carranza, los grupos políticos presentes nel congresu, tardaron 10 díes en llograr un alcuerdu na aplicación del artículu 84 constitucional (el de la socesión emerxente de la presidencia), nomando finalmente a un políticu de postura neutral ante les fraiciones engarraes, el gobernador de Sonora Adolfo de la Huerta.

Nel marcu del mesmu movimientu revolucionariu y les sos consecuencies, hai dos situaciones a considerar.

  • Anque'l Plan de Guadalupe otorgába-y 039;'de facto la xefatura del executivu a Venustiano Carranza, nel mesmu momentu del arrenunciu de Francisco S. Carvajal el 14 d'agostu de 1914; na práutica nun podía exercer les funciones de gobiernu por non tar encabezando les instituciones de la capital y debíu al estáu xeneral de guerra que imperaba nel país. Per otru llau, nun foi sinón hasta'l 6 de payares que foi designáu Eulalio Gutiérrez Ortiz como presidente interín y asumió les funciones del poder executivu. Téunicamente hubo una acefalía de dos meses y diecisiete díes.
  • Pascual Ortiz Rubio arrenunció al cargu'l 2 de setiembre de 1932, magar la so decisión foi anunciada en tiempu y forma, pasaron delles hores hasta que se conoció'l nome del so socesor, el xeneral Abelardo L. Rodríguez, quien tomó posesión hasta a otru día. El vacíu de poder solo duru unes hores, ensin mayor incidencia.[125]

Ver tamién

  • Presidente de Méxicu
  • Emperador de Méxicu
  • Huey Tlatoani
  • Virréis de Nueva España
  • Gobernantes de Méxicu por edá
  • Gobernantes de Méxicu por llugar d'orixe
  • Gobernantes de Méxicu por trayeutoria previa
  • Gobernantes de Méxicu por formación y ocupación

Referencies

Enllaces esternos

Loading related searches...

Wikiwand - on

Seamless Wikipedia browsing. On steroids.

Remove ads