Lingua francese
lingua rumanza From Wikipedia, the free encyclopedia
Remove ads
U francese (nome nativu français, IPA: /fʁɑ̃ˈsɛ/) hè una lingua appartenente à u gruppu di e lingui rumanzi di a famiglia di i lingui indoauropei. Hè una di i lingui rumanzi più diffuse, supranata solu, in numeru di locutori madrilingua, da u spagnolu. U francese hè a seiesima lingua più parlata i u mondu cume numeru di parlenti, ma a siconda per diffusione, dopu à l'inglese, per numeru di paesi: per circa 78 milioni di persone hè lingua nativa, mentre per circa 100 milioni hè la seconda lingua (2007)[1]. Issa lingua hè parlata suprattuttu in Francia, Canada (principalmente in a provincia di u Quebec), Belghju, Svizzera è in tutte e exi-culonie francesi. Hè a lingua ufficiale in circa 53 paesi è in tante cumunità è amministrazioni. Oghje u francese firma a siconda lingua più insegnata in u mondu (90 milioni di studienti é insegnata da circa 800 mila insegnanti) dopu à l'inglese. Servizi linguisticu-culturali: CCF (Centres Culturels Français - dipendenti da le Ambasciate) è AF (Alliance Française).

L'ortografia è a grammatica di 'ssu articulu ùn sò micca currette. Pudete cuntribuisce à ammigliurà le.
Remove ads
Storia
In generale si ritene chì u primu testu scrittu in prutofrancese (o romana lingua ò ancora lingua romanza) fubbe u ghjuramentu di Strasburgu di l'842. A prima menzione di l'esistenza d'una lingua romanza ùn risale chì à u 813, in uccasione di u synode de Tours. Bisogna però aspettà l´a nni 880-881 per u primu testu litterariu, a Séquence de sainte Eulalie, pure s'ella a lingua di 'ssu testu si pò cunsiderà più simile à u picard chì à u francese stessu. Tocca però à ricunnosce chì a distinzione frà lingua è dialettu hè un'attività sterile: ùn si pò dunque decide oghjettivamente. Hè in u 1539 chì l'urdonnance de Villers-Cotterêts impuse u francese cume lingua di u dirittu è di l'amministrazione. Per tuttu u Medievu è per bona parte di l'età muderna u francese svolse in Europa un rollu simile à issu attualmente copertu da l'inglese in u mondu: era la lingua di i scambii è di a cummunicazione internaziunale, a più prestighjosa, a cui cunnoscenza era necessaria à l'omu chì viaghjava vistu chì universalmente cumpresa (in l'ambienti colti, certamente). Numarose opere litterarie recanu traccia di 'ssu "primatu" in parte perdutu: si veda, á esempiu, l'Histoisce de ma vie di Ghjacomu Casanova, autore venezianu ma chì scrive in francese per cunsentisce à a propria biografia una maghjiore diffusione.
Remove ads
Lingui è dialetti

I dialetti varianti di u francese sò quasi tutti estinti; frà i più famosi, u piccardu, u gallu (parlatu in Britagna) o u vallone in Belgiu.
Oltre à elli in i territorii francesi e lingue occitana è francupruvenzale, qualchì volta erroneamente cunsiderate due dialetti liati à u francese, sò in l'inseme i più stesi idiomi (ma minacciati d'estinzione) dopu à a lingua francese, in particulà occitanu o pruvenzale (in francese Langue d'oc, espressione à l'orighjine di u termine stessu), storicamente spartu in u meridione, fubbe per seculi una lingua litteraria assai affermata, parlata puru da Dante Alighieri.
Altre lingue sò storicamente parlate in qualchi territorii francesi: u corsu, d'area italorumanza, in Corsica, cunsiderata lingua indipendente da parechji parlanti, u bretone in a rigione di a Bretagna (lingua celtica), u tedescu parlatu in Alsazia, u fiammingu, parlatu in certe zone di u Nordu è infine u bascu (lingua isulata) é u catalanu (lingua romanza) in u dipartimentu francese di i Pirenei Orientali.
Remove ads
Alfabetu
U francese si scrive cù:
- e 24 lettere di l'alfabetu latinu a b c d è f g h li j l m n ò p q r s t u v x y z
- a w è la k presenti in parole d'orighjine straniera
- e vucale:
- œ (una o seguita da una e)
- æ (una a seguita da una e)
- i segni diacritichi (per u più accenti) com'è: à â ç hè é ê ë î ï ô ù û ü.
Cù almancu 32 fonemi, parechji di i quali, suprattuttu vocalici, senza currispondenti in corsu, a prununzia ùn risulta sempre immediata è facile per un parlante talianu; tuttavia, a funetica francese hè regulata da norme righjde che, s'elle sò amparate, permettonu di pronuncià currettamente praticamente ogni parola chì si ni cunnosce a forma scritta. E principali regule funetiche sò: ai (come anglaise) si prununzieghja e; oi (come trois,moi,danois) si prununzieghja [wa]; au (come automobile,autriche) si prununzieghja o; ou (douze, perou) si prununzieghja u ; eau (come tableau, a parola stessa eau) si leghje o.
Ci sò di e cusì dette cunsunante mute chì ùn si leghjenu in fine di parola. Sò e seguenti: D,P,S,T,G,X,Z, è u è ùn accentata. C'è dinù u cullegamentu chì hè, infatti, l' unione funetica di due parole. Si face u culligamentu quandu ci si trova in prisenza di due parole chì a prima finisce incù una cunsunante, è a siconda inizia cù una vucale ("nous avons", ""Ils admirent"",...).
Paesi

Nord'America
- Canada
- Québec
- untariu
- New Brunswick
- Stati Uniti
- Guiana Francese
Europa
Africa
Asia
Oceania
- Vanuatu
- Nova Caledonia
- pulinesia Francese
- Wallis è Futuna
Remove ads
Premii Nobel per a letteratura di lingua francese
- Sully Prudhomme (1901, Francia)
- Maurice Maeterlinck (1911, Belgica)
- Romain Rolland (1915, Francia)
- Anatole France (1921, Francia)
- Henri Bergson (1927, Francia)
- Roghjer Martin du Gard (1937, Francia)
- André ghjde (1947, Francia)
- François Mauriac (1952, Francia)
- Albert Camus (1957, Francia)
- Saint-John Perse (1960, Francia)
- Jean-Paul Sartre (1964, Francia [premiu rifiutatu])
- Claude Simon (1985, Francia)
- Jean-Marie Gustave Le Cléziu (2008, Francia)
Remove ads
Da vede dinù
- Letteratura francese
- Letteratura francofuna
- Fonolugia di u francese
- Francese di u Québec
- Francese cajun
- Francofonia
- Paesi francofoni
- Africa francofuna
- francorsu
Altri prughjetti
Cullegamenti esterni
- (FR) Académie Française
- Alliance française
- (EN) Francese per li viaghjiatori prununzia, frasi, cullegamenti
- (FR) Le Trésor de la Langue Française informatisé
- (FR) Tantissimi esercizi di lingua francese (Dr. Meul Etienne)
- Esercizi per imparà parole nove in francese
- FrenchVerbConjugator.com Archiviu 2011-05-22 at the Wayback Machine Esercizi per migliorà la prununzia francese verbi
- (FR) Le Point du FLE Accessu à le più utili risorse di lingua francese presenti nant'à Internet
- (FR) Dizziunariu francese Archiviu 2010-07-27 at the Wayback Machine
- (FR) Alliance Française de Grenoble
Remove ads
Da vede dinù
Ligami
Wikiwand - on
Seamless Wikipedia browsing. On steroids.
Remove ads